Het Scheepvaartmuseum project
Scroll naar beneden voor het echte werk

Het Scheepvaartmuseum • Het Scheepvaartmuseum • Het Scheepvaartmuseum • Het Scheepvaartmuseum •

Periode
2024-heden
Skills
  • Data Analyse
  • Looker Studio
  • Marketing Automation
  • Paid Media
  • CRO & A/B Testing
  • Campagnestrategie

DATA.
INZICHT.
OPTIMALISATIE.

Het Scheepvaartmuseum is een van de grootste maritieme musea ter wereld, gelegen in het hart van Amsterdam. Jaarlijks trekt het museum honderdduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland. En ik werk daar! Als Digital Marketeer.
Toen ik begon bij het museum zag ik dat data versnipperd aanwezig was: losse systemen, losse rapportages en weinig overzicht.
Dat kon beter.

Mijn rol als digital marketeer

Als digital marketeer was ik verantwoordelijk voor:

  • het opzetten van een clusterbrede werkgroep Data & Inzichten
  • het bouwen van een centraal dashboard in Looker Studio met API-koppelingen (ticketstraat, kassa, Google Analytics) en handmatige input uit bezoekersonderzoek
  • doorontwikkelingen aan de website
  • het opzetten van always-on campagnes (Meta, Google, YouTube) samen met mediabureau Sababa
  • het opzetten en uitvoeren van CRO-experimenten via VWO

Voorbeelden van experimenten en campagnes

  • A/B-testen met hero-afbeeldingen: VOC-schip vs. nieuwe tentoonstelling vs. video
  • Testen met FAQ’s in de ticketstraat voor minder afhakers
  • Fysieke activatie: een verrassend succesvolle appeltaartactie als offline CRO-test
  • Always-on campagnes met retargeting strategie, voor een lagere CPM
een data dashboard van Het Scheepvaartmuseum

Impact & Resultaat

Dankzij deze aanpak:

  • kregen we één betrouwbare databron die inzicht geeft in bezoekersgedrag
  • groeide online ticketverkoop significant, waardoor we meer data konden analyseren en leren
  • konden we marketingbudget slimmer inzetten via automatisering en segmentatie

📊 Resultaten 2024:

  • +43,6% stijging online ticketverkoop t.o.v. 2023
  • +2,9% groei aandeel online tickets binnen totaal bezoekersaantal
  • +21% meer impressies via paid kanalen
  • +67% meer clicks vanuit paid kanalen

📊 Resultaten 2025 (tot augustus):

  • +230% groei online verkoop t.o.v. 2024. and still growing (!)

Wat ik leer

Bij Het Scheepvaartmuseum leer ik hoe je data écht strategisch inzet: van verzamelen en rapporteren naar voorspellen en optimaliseren. Daarnaast kreeg ik hands-on ervaring met CRO, paid media strategie en het bouwen van datagedreven campagnes die direct resultaat opleveren.

Andere projecten